onsdag 24. november 2010

Saras nøkkel


Forrige uke ble jeg ferdig med ”Saras nøkkel” av Tatiana de Rosnay. Denne boken er blant topp fem på listen min av store leseopplevelser. Boken tar utgangspunkt i 2.verdenskrig i Frankrike, Paris. Den tar opp noe mange franskmenn har prøvd å glemme, blant annet at det var det franske politiet som hentet jødene og sendte dem til konsentrasjonsleirer.
Uten å røpe for mye er dette historien om Sara som er en jødisk jente på ti år, familien hennes, det å leve under umenneskelige kår og journalisten Julia Jarmond som blir veldig engasjert i Saras liv da hun skal skrive en reportasje om Vél d´Hiv mange år senere.
Boken har to fortellinger, en om Saras liv, tanker og sorger og en om Julias liv som kone, mor og journalist. Disse to historiene blir litt etter litt flettet sammen.

For meg var dette en av få bøker jeg rett og slett ikke klarte å legge fra meg. Jeg kunne avlyst et møte med Jesus om det var det det stod på. Saras nøkkel anbefaler jeg alle som liker romaner, historie og kjærlighet. 



2 kommentarer: