torsdag 25. november 2010

Victoria

Da jeg gikk på skolen var det lite som var like tørt og kjipt som norsk litteratur.
Noen år etter jeg var ferdig med skolen fikk jeg øynene opp for ”På gjengrodde stier” og ”Victoria”. Det må også nevnes at på skolen (om jeg husker riktig) gikk det mer i ”Sult” og ”Pan”. Ingen av disse synes jeg virker interessante.
Men jeg ble virkelig fascinert da mamma kom med ”Victoria” til meg, og jeg faktisk elsket den. Gamle, tørre Knut Hamsun var visst ikke den jeg hadde trodd han var.

”Victoria” er etter min mening verdens mest romantiske bok! Den handler om den rike Victoria, slottherrens datter og Johannes, møllerens sønn. De elsker hverandre, men det store klasseskillet gjør forholdet umulig, spesielt siden Victoria skal gifte seg med rikmanns sønnen Otto.
Kjærligheten Victoria og Johannes føler for hverandre er utrolig sterk og den gjør at (hvis du er romantisk anlagt) du kommer til å leve deg inn i historien fra begynnelse til slutt og ønske av hele ditt hjertet at du noen gang kan føle sånn for noen som disse to føler for hverandre.

Jeg vil absolutt legge ”Victoria” på topp fem listen min, dette er tross alt et historisk litterært verk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar