mandag 7. februar 2011

To - Scener fra et kunstnerekteskap

I "To - Scener fra et kunstnerekteskap" skriver Marta Tikkanen om det nesten 30 år lange ekteskapet med kunstneren Henrik Tikkanen.
Dette er en ærlig bok om det svært turbulente ekteskapet deres. Henrik hadde store alkoholproblemer, var ekstremt selvopptatt og ingenting kom foran han, hverken barna eller konen.
Hun beskriver hvordan hun strevde med å komme ut fra skyggen hans som egen forfatter, samtidig som det på den tiden ble forventet at kvinnene skulle passe på barna og husarbeidet alene.

Sjalusien mellom dem og ikke minst den sterke kjærligheten er veldig interessant, for tross all motstand holdt de sammen til Henrik døde av kreft.
Siste setning i boken har brent seg fast hos meg.
Der står det "Jeg savner ham ofte. Ikke et øyeblikk har jeg ønsket ham tilbake" Jeg synes det er utrolig sterkt og reflektert av en person å komme frem til dette!
En annen setning i boken som har brent seg inn er "Bare med kunst kan man uttrykke det man ikke forstår"

Jeg likte boken godt, men tror at man bør vite litt om Marta og Henrik Tikkanen for å finne det interessant.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar